Een mooiere dag voor een markt is er niet. Strakblauwe lucht, zonnig en een tikje fris. Het Mercatorplein straalt tijdens deze krokuseditie van de Mercatormarkt. De kraampjes vormen een vrolijk geheel met hun gekleurde zeil en uitgestalde waar. Bij de Zweefmolen klinkt muziek, de eetkraampjes verspreiden heerlijke geuren van koffie, poffertjes en pizza. Sommige buurtbewoners snellen het plein over met de wekelijkse boodschappen, anderen bekijken rustig het aanbod en maken een praatje met elkaar of de verkopers.

Te vroeg voor bier
De mannen van Brouwerij de Afleiding staan er nog wat verloren bij met hun speciaal bier Jannie, vernoemd naar de Jan Eef. ‘Het is nog te vroeg voor mensen om bier te kopen, denk ik.’ Dat is wel anders bij Nienke van Piebe & Co. Ze straalt van oor tot oor ‘Het is pas half één en ik ben al door de helft van mijn voorraad heen!’ Nienke is communicatieadviseur en begon drie weken geleden met tekenen. Ineens ‘was ‘ie er’: Piebe, een vrolijk gekleurd mannetje. Ze nam de gok en huurde een kraam. ‘Blijkbaar vinden anderen mijn tekeningen net zo leuk als ik, want ze vliegen als warme broodjes over de toonbank. Mijn dag kan niet meer stuk!’

Food- en rommelmarkt in één
De Mercatormarkt is een initiatief van winkelstraatvereniging Ik Geef om de Jan Eef. Op deze editie van de markt is het niet alleen mogelijk voor ondernemers om hun waar te verkopen, maar kunnen buurtbewoners ook een kraampje huren via de Mercator Soek. Vandaar dat er vandaag naast ambachtelijke olie, brood en bier ook keurig uitgestalde spulletjes van zolder liggen. Daardoor is er voor ieder wat wils, maar dat blijkt niet voor iedereen per se een pluspunt.

Pickle n Glow
Pickle n Glow

Luxe of juist tweedehands?
Verkopers Lineke en Kaj van Pickle n Glowwonen in de buurt. Het is de eerste keer dat ze op de markt staan en van hen had het wel wat drukker mogen zijn. ‘Het is een opkomende buurt, maar deze markt trekt nog geen mensen uit andere stadsdelen. Het is wel goed voor de buurt als geheel denk ik maar voor bewoners zijn sommige producten misschien te luxe, vooral de etenswaren’. Voor buurtbewoners Linda en Peter, begin dertig, is het juist niet luxe genoeg. ‘We lopen altijd wel even over de markt, maar voor ons mist er een duidelijke identiteit. Er is van alles wat, kleding, eten, huisraad, waardoor je niet weet wat er precies te halen valt. Van ons mogen er wel meer lekkere etenswaren worden verkocht, wij hebben niet zo veel met die tweedehands spulletjes’.

Daar hebben vijftigers Adinda en Mark geen last van. Ze zijn op de fiets op weg naar de Noordermarkt en zijn gestopt om langs de kraampjes te lopen. Ze vinden het heel gezellig, de vorige keer ook al. Adinda: ‘Ik hou wel van die zelfgemaakte spulletjes op rommelmarkten, ik heb sierraden gekocht. We komen niet uit de buurt maar weten wel dat ze hier hun best doen om de wijk op te krikken en daar helpt de markt zeker bij’. En daar gaan ze weer, door naar de Noordermarkt ‘Lekkere dingetjes kopen om vanavond op te eten’.

Aanbod afstemmen op buurtbewoners
Hedwich van der Steen organiseert de markt namens de Jan Eef en herkent het beeld dat er geschetst wordt: ‘Toen de markt net begon was het een biologische markt. Maar dat aanbod bleek niet overeen te komen met de wensen van de bewoners. Met de laagdrempelige Soek geven we nu een draai aan de markt om hem toegankelijker te maken. We blijven sowieso voortdurend schaven aan de formule om aan ieders wensen te voldoen’. Overigens is er goed nieuws, want er staat een vacature open voor communicatiemedewerker. Lijkt het jou leuk om mee te denken over de identiteit en de pr van de Mercatormarkt? Mail naar info@mercatormarkt.nl voor meer info.

Nienke met haar creatie Piebe
Nienke met haar creatie Piebe

Als de zon onder gaat
Rond half vijf schuift de zon achter de huizen en wordt het wel erg fris. De standhouders ruimen langzaam hun waar op. ‘Vier kledingstukken voor een euro!’ roept Jaap, die een kartonnen doos met kleren in het gangpad heeft gezet. ‘De zaken zijn niet zo goed gegaan vandaag, ik heb het huurgeld van de kraam er uit maar daar is dan ook alles mee gezegd!’ Nienke van Piebe & Co is juist bijna helemaal los. ‘Van de veertig tekeningen die ik bij me had, heb ik er nog acht over. Ik ben heel erg blij!’ Ook Lineke en Kaj van Pickle n Glow zijn bijgedraaid. Ze hebben goed verkocht ‘Over twee maanden staan we hier zeker weer!’

Dit artikel verscheen in maart 2016 op Geefomdejaneef.nl