Tekst #1 Verdriet in je rug

Kermend lig ik op de grond. Met geen mogelijkheid kan ik zelfstandig overeind komen, zo’n pijn doet mijn onderrug. Godzijdank woon ik met een huisgenoot, die mij langzaam overeind helpt. De klachten zijn hevig maar duren gelukkig kort.

Naar de huisarts ga ik niet. Ik weet waar de pijn vandaan komt en dat is niet fysiek. Een paar dagen eerder heb ik meegedaan aan een intensief seminar waar veel verdriet over de scheiding van mijn ouders opborrelde. Aangezien ik hiervoor nooit rugklachten heb gehad, weet ik dat de pijn een rechtstreekse uiting is van wat er op emotioneel vlak naar boven is gekomen. Dit voorval is al meer dan tien jaar geleden en nog steeds weet ik dat ik alleen pijn in mijn rug heb als er emotioneel iets gaande is.

Heb jij pijn in je rug maar kan de dokter niets vinden? Veel mensen hebben last van rugklachten. Niet altijd zijn deze te verklaren door puur lichamelijke oorzaken. Sommige natuurgenezers menen dat met name lage rugklachten veroorzaakt worden door onverwerkte emoties. Of door emoties die er juist via die weg uitkomen. De pijn is dan een teken dat de gevoelens loskomen. Helemaal niet fijn, maar wel belangrijk!

Wees niet bang voor de pijn. Waarschijnlijk zijn de grootste boosdoeners gespannen spieren. De volgende oefening helpt je om je onderrug te ontspannen.

Kat-Koe

Kat-Koe

Ga zitten op handen en knieën. Je knieën zijn recht onder je heupen, je handen recht onder je schouders. Adem in, en duw op je uitademing je staartbeen naar beneden, waardoor je een bolle rug maakt. Kijk naar je navel en duw alle lucht uit je longen. Op je inademing duw je je staartbeen omhoog, waardoor je een holle rug maakt. Je borst komt naar voren en je kijkt schuin omhoog. Zorg dat je nek lang blijft, je hoeft je hoofd niet helemaal naar achter te gooien. Ga door met deze kat-koe beweging op het ritme van je ademhaling. De beweging maakt je onderrug los. Sluit eventueel je ogen om je lichaam en adem beter te voelen. Doe het vooral rustig aan! Stop na enkele minuten. Kom rustig met je billen op je hielen zitten en leg je voorhoofd op de mat, in childspose. Sta daarna langzaam op.

Dit artikel verscheen in september 2015 op de site van Style and Image Label